Lækker fødselsdagsmenu

Det er mandens fødselsdag idag…

Konen starter med at bikse en lækker frisk sommerkage sammen.

En færdigkøbt tærtebund smøres med blåbær marmelade og græsk yoghurt rørt med vanilie.

Lime marinerede jordbær, som er 1 bakke jordbær vendt med 2 spsk rørsukker, saft og skal fra en lime. Skal på køl og trække i en god times tid.

Og friske hindbær…

Til sidst rives lidt mørk chokolade over…

Yummi!

Nå, det er tid til at tænde grillen. Imens laver konen en dejlig caprese salat som tilbehør.

Vi fandt en akaciehonning med chili den anden dag, da vi var ude og handle, så den skal prøves på caprese salaten.

En par saftige entrecôte fra Edeka’s slagterafdeling kommer på grillen.

Hold da op de steaks var lækre!

Naanpizza

Vi faldt over en spændende opskrift på naan pizza i Magasinet Mad!

Først skal der laves en tomatsauce af:

  • 1 skalotteløg
  • 1 fed hvidløg
  • 1 dåse hakkede tomater med oregano
  • 2 spsk balsamico
  • 1/2 tsk sukker
  • 2 spsk olivenolie
Skalotteløg og hvidløg brunes af i olien på en pande og resten tilsættes og varmes godt igennem.

2 naan brød smøres med tomatsaucen. Parmaskinke, mozzarella og et drys Læsø kommes ovenpå.

Knap 15 min under låget…

Som tilbehør laver konen en tomat- og mozzarellasalat med et skavt balsamicocreme over.

Velbekomme!

Indbagt fyldt svinemørbrad

Så er det tid til et eksperiement…

Men først skal der laves salat. Vi hører ofte om granatæbler, så idag skal vi have granatæbler i vores salat. Folk siger at de skal bare skæres over og så kan man banke kernerne ud af dem – det var altså ikke helt sådan liiige til…

Nu til eksperimentet. Vi vil lave indbagt, fyldt svinemørbrad. Vi starter med at “flække” svinemørbraden for at gøre plads til en masse godt fyld:

  • En stor håndfuld bredbladet persille
  • En halv hakket snackpeber
  • Forårsløg
  • 1 mozzarella bold
  • Salt og peber

Herefter pakkes mørbraden ind i seranoskinke.

Og til sidst pakkes hele herligheden ind i butterdej.

I mellemtiden er salaten klar.

Og efter 25 minutter under låget er den indbagte, fyldte mørbrad klar.

Hold da op den blev lækker!

Meeeeen, der skulle lige et par friskbagte vafler med is til at ligge den sidste bund 😉

Grillspyd og salat med røde ris

Idag skal der laves grillspyd og salat med røde ris.

Ved middagstid forbereder vi en marinade til kødet, som i dagens anledning er blandet okse- og svinekød i store stykker.

Marinaden er inspireret af en chimichurri marinade som vi har set flere steder på nettet. Vi havde dog ikke alle de nødvendige ingredienser til at lave en chimichurri, så vores blev lavet af følgende:

  • 0,75 dl olivenolie
  • 0,25 dl hvid balsamico
  • 0,25 dl koldt vand
  • 1/2 spsk lime saft
  • 1/2 håndfuld bredbladet persille
  • 1 håndfuld kruspersille
  • 1/4 tsk røget paprika
  • Salt og peber

Som tilbehør lavede konen en salat med røde ris.

Grillspydene bliver først grillet “hele vejen rundt” over direkte varme og derefter fik de ca. 10min ved indirekte varme.

Tordenvejr? Det er da vist en and…

Idag står den på noget kendt og noget nyt…

Vi har købt et stort andebryst. Skindet ridses og krydres med salt og peber.

Der skal også prøves noget nyt idag. Vi laver breadsticks af pizzadej og pesto. Inspirationen har vi fundet her.

Pizzadejen deles i 24 stykker og smøres med pesto. Herefter twistes den så pestoen bliver “lukket ind” i pizzadejen.

Breadsticks’ne kommer i Kermit på pizzastenen. De skal ikke have ret lang tid, godt og vel 5min på hver side.

De smager vist helt fint 😉

Der blev 24stk ud af en pakke pizzadej.

Det begynder at buldre lidt hen over nabobyen, meeeen mon ikke vi slipper så….

Det gjorde vi så ikke… 🙁

Så Kermit trækkes helt ind i læ, og jeg holder øje med situationen i tørvejr.

Den anden del af tilbehøret består af tomat / mozzarella salat. Som et tvist har vi idag brugt orange olie i stedet for almindelig olivenolie. Orange og and går nemlig ret godt sammen.

Så er der serveret. Velbekomme!

Kylling i cola

Idag skal der prøves lidt nyt i Kermit…

Vi har fundet en opskrift på kylling i cola i en af vores Glæsel bøger, samme opskrift er tilgængelig på weberklubbens hjemmeside 😉

Små kartofler med skræl er blevet kogt i ca. 10 min. hvorefter de har fået et par dryp olivenolie og lidt blandede friske krydderurter…

Efter en halv time blev der fyld lidt mere sauce på kyllingstykkerne 😉

Samtidig kommer kartoflerne med på grillen…

Det var også tid til endnu en indvielse, nemlig vores nye brødholder som jeg fik i julegave af svigerforældrene 😉

Sådan! Dagens ret: Kylling i cola med små kartofler og flütes med hvidløgssmør…

Jamies parmakylling

Dagens grilleri er Jamie Oliver’s parmakylling.

Foerst skal kyllingebrysterne have boellebank med en kagerulle, saa de bliver nogenlunde lige tykke over det hele.

Der rives lidt oeko citronskrael paa kyllerne.

Friske krydderurter, idag blev det frisk basilikum, og parmesanost rives henover kyllerne.

Til sidst toppes de med parmaskinke.

Herefter “smides” de paa grillen med parmasiden nederst.

Et godt tip er at smoere risten med lidt olie foerst, saa slipper parmaskinken nemt naar de skal vendes.

5 min paa hver side.

Serveres med gaarsdagens coleslaw. Mmmmm, Jamies opskrifter er nu altid et hit!