Entrecote med bønnesalat…

Der er for varmt til det helt store for tiden, så i dag blev det en nem menu…

Entrecote klar til grillen…

Min bønnesalat:

  • Grønne bønner, koges let og dryppes af. Jeg brugte lidt mindre end en halv pose til 2 personer.
  • En håndfuld små tomater
  • Et lille skalotteløg, finthakket.
  • Evt. lidt mini mozzarella (eller feta)

Dressing

  • 2 dele olivenolie
  • 1 del balsamico
  • friskkværnet salt og peber

Til 2 personer brugte jeg en stor teske til dressingen (2 tsk olie til 1 tsk balsamico). Dressingen røres sammen. Bønner, løg, tomater og evt. mini mozzarella blandes i en skål og vendes med dressing.

Bøffen fik en terning af det hjemmelavede persille/hvidløgssmør på lige så snart den kom af grillen og så var der serveret 🙂

Mads fødselsdag…

Mads har fødselsdag og det fejrer vi med burgere på grillen 🙂

Jeg havde lavet agurksalaten for et par dage siden, så der skulle laves ristede løg 😉

1 løg i tynde skiver, rystet godt sammen med lidt olie i en pose. De fik 2 timer i ovnen på 100 grader (alm. ovn) og jeg vendte rundt i dem nogle gange undervejs. Tiden er selvfølgelig afhængig af ovnen, så hold øje med dem undervejs, for de må ikke blive brændt. De færdige løg fik et drys Læsøsalt og de var klar til burgere.

Næste gang laver jeg helt sikker flere for de fik hurtigt ben at gå på 😛

…. og fritter.

De ristede løg var lige i skabet!

Bøffer med cheddar på grillen…

– og vi fik verdens bedste cheeseburger 😛

Surdejspizza…

Der er pizza på menuen og det er vist ved at være længe siden vi har fået dem på grillen 😉

Surdejsbunde – opskrift fra Gorm Wisweh‘s pizzabog…

Tomatsauce til 4-5 pizzaer:

1 stk. skalotteløg
1 fed hvidløg
1 ds. hakkede tomater med oregano
2 spsk. balsamico
1/2 tsk. rørsukker
Olivenolie til stegning

Pil og hak skalotteløg og hvidløg, og steg dem let i olivenolie i en gryde, tilsaet tomat, balsamico og rørsukker og kog ved svag varme i 20 min.

Vi lavede to med oksekød og bearnaise – den ene til fryseren.

– og vi lavede to der kom i grillen med tomatsauce og ost, bagefter kom vi prosciutto, mozzarella og basilikum på. Der blev også lavet en bund med tomat og ost til fryseren 🙂

Aftenhygge på altanen 🙂

Dagene flyver…

Tiden løber alt for hurtigt i disse dage…

Vi har rodet med at få styr på kælderen, så grill har været spareribs, hotwings og hottere 🙂

Selvfølgelig med passende ølpauser 😛

Vores krydderurter gror helt vildt og jeg prøver at følge med – men det er ikke helt lykkedes, så noget af det bliver lavet til forskellige ting der kan kommes i fryseren til senere…

Jeg har lavet kryddersmør af kruspersille (en god håndfuld), hvidløg (2 fed) og lidt læsøsalt til 250g smør, så nu er der lidt til grillaftnerne 🙂

Det er tid til moinkballs…

Det er så længe siden vi har lavet moinkballs, så de er på menuen – vi har valgt det gode oksehak fra Lamplhof og vi blev også fristet af deres virkelig lækre bacon 🙂

Vores Moinkballs, ca. 12 stk:

  • 500g hakket oksekød
  • 1 hakket løg
  • 2 fed presset hvidløg
  • 2 spsk. BBQsauce

Alle ingredienser blandes til en fars.

Vi kom et stykke bøffelmozzarella i midten af hver…

… og sluttede af med at komme bacon omkring.

Så er de sådan set klar…

Så kan man jo lige nyde et glas koldt vin på altanen inden salaten skal laves 😛

Salaten bestod af salathoved, rød peber, en rest zucchini, små tomater og de sidste bøffelmozzarella’er.

Vores moinkballs fik først 30 min. med indirekte varme på 200 grader. Derefter smurte vi dem med BBQsauce og de fik yderligere 15-20 min.

Uh det er bare så godt og måske vi skal til at have dem noget oftere 😛

Ribeye med chimichurri…

Der har været pause i grillvejret, men i dag kunne vi endelig fyre op under grillen igen…

Vi startede med at røre en chimichurri så den kunne komme på køl i nogle timer inden den skulle bruges…

En halv pose kartofler der trængte til at blive brugt blev skrællet og skåret i små tern. De fik lidt olie og læsøsalt og fik en time på grillen ved inddirekte varme.

En lækker ribeye fra Lamplhof blev krydret med salt og peber og kom på grillen. Den fik 4 min. på hver side.

Da den kom af grillen skar vi den i skiver og kom chumichurri’en på og det hele blev serveret med en lækker tomatsalat.

Kongemåltid 🙂

Friskbagte morgenboller…

Igår rørte jeg dej til boller og i morges stod jeg tidligt op og bagte to slags boller inden Mads kom ud af fjerene 😛

Sunde Morgenboller

Koldhævet Fuldkornsboller

Jeg var spændt på de Sunde Morgenboller, for den opskrift er med grahamsmel og man kan ikke få grahamsmel her, så jeg måtte ud i at eksperimentere med andre melsorter. Jeg fandt frem til at fuldkornsmel blandet med Weizenschot er det der kommer nærmest den danske grahamsmel og i dag blev den så testet for første gang og bollerne var lige i øjet, så nu kan jeg godt bage med grahamsmel igen 😉